We Craft Unique & Memorable Brands

Retro Section Separator

messaging that hits the mark

Retro Stamp

creative approach

Habitan sed lobortis varius pulvinar deg faucib mattis quis adipiscs.

creative approach

Habitan sed lobortis varius pulvinar deg faucib mattis quis adipiscs.

empowering brands

Habitan sed lobortis varius pulvinar deg faucib mattis quis adipiscs.

empowering brands

Habitan sed lobortis varius pulvinar deg faucib mattis quis adipiscs.

achieve your goals

Habitan sed lobortis varius pulvinar deg faucib mattis quis adipiscs.

achieve your goals

Habitan sed lobortis varius pulvinar deg faucib mattis quis adipiscs.

01. strategy

Retro Section Separator

Curabitur nostra quam sollicitudin iaculis facilisis velit in per vivamus suspendisse magnis potenti integer aliquet imperdiet tempor dictumst tempus nulla magna auctor venenatis tortor dignissim egestas laoreet efficitus.

02. planning

Retro Section Separator

Imperdiet dictumst tempus nulla magna auctor et venenatis tortor dignissim egestas laoreet efficitur habitant ultrices nisi fermentum lectus aenean himenaeos justo proin molestie morbi posuere aptent diam cursus nibh.

03. development

Retro Section Separator

Elit tellus lobortis eget quis cras aliquam sed nec arcu vehicula disui orci maecenas rhoncus faucibus ut facilisi accumsan praesent fames ridiculus leo maximus netus sagittis rutrum curae sodales class blandit.

Retro Triangle with Green
Retro Circle with Pink
Retro L-Shape with Green

how can we help?

Workstation Setup 3

design

Lorem ipsum dolor amet
  • UI/UX Design

  • Branding & Identity
  • Web / Product Design

  • 3D Art & Motion Design

Workstation Setup 1

development

Lorem ipsum dolor amet
  • Application Frameworks

  • WordPress Development

  • SEO & On-Page Optimization

  • Integrations & Customizations

Workstation 1

Services

Lorem ipsum dolor amet
  • Cloud Computing
  • Web Audits & Analysis

  • Organizing Workshops

  • Business Consulting Services

    let’s get start with your next project today!

    Retro Section Separator
    Spørgsmål: I hadithen understreges vigtigheden af at give hver rettighedshaver deres rettighed. Hvad er vejen til at opnå balance i dette? Svar: Generelt er der to kendte hadith, der har samme indhold om dette emne. I den ene (Buhârî, savm 54; Müslim, sıyam 182) er Profeten (fred være med ham) vejledende over for visse Sahaba, og i den anden (Buhârî, savm 50) er det rådgivning fra Hazrat Salman al-Farsi fra Sahaba'en Ebu'd-Derdâ. Profeten lærer om dette og bekræfter det ved at sige: "Salman talte sandt." De pligter, som mennesket skal udføre, og de rettigheder, som det skal overholde, er angivet i de nævnte hadith og lignende vers og hadith. Retten til Allah, retten til ens egen person, retten til forældre, retten til ægtefælle, retten til børn, retten til plejetrængende slægtninge, retten til dem, der er under vores beskyttelse og værgemål, er blandt de vigtigste rettigheder, der hviler på os. Det er meget vigtigt for en troende at give enhver rettighedshaver deres rettighed uden at forsømme nogen rettighed, og det er lige så vigtigt at opnå balance i denne sag. Zât-ı Ulûhiyet'in Retten til Guddommelighed De rettigheder, der pålægges mennesket, er ikke af samme grad. Nogle af dem har højere prioritet. Selvfølgelig er Guds ret øverst blandt alle rettigheder. Han er den, der bringer os ind i eksistensens scene, giver os liv, skaber os som mennesker, udstyrer os med bevidsthed, hæver os over andre væsener og ærer os med islam. Der er ingen ret, der kan sidestilles med Hans ret. Selvom vi levede i en million år og brugte hele vores liv på tilbedelse og tjeneste for religionen, ville vi stadig ikke kunne opfylde vores Herres ret. Faktisk erklæres det i en hadith, at selv en tjener, der bruger sit liv på tilbedelse, ikke engang kan matche takken fra et enkelt øje. (Hâkim, el-Müstedrek, 4/278) Som Sadi udtrykker det i Gülistan, kræver hvert åndedrag to tak. For hvis mennesket ikke kan trække vejret, dør det, og hvis det ikke kan udånde sin ånde, dør det også. Selv i en enkelt indånding og udånding giver Allah mennesket liv to gange. Hvis man betragter Guds ret ud fra denne synsvinkel, forstår man, hvor vanskelig og uovertruffen byrden er, og at den ikke kan sammenlignes eller afbalanceres med andre rettigheder. På samme måde forstår man også, hvordan tilbedelse af Ham er en naturlig pligt. Fordi vores eneste og absolutte tilbedte, som vi kun tilbeder, er vores eneste og retmæssige formål med livet. At dyrke Ham er en nødvendighed for vores menneskelighed. Hvis vi forsøger at opfylde Guds ret, vil ingen andre rettigheder komme først. Ikke desto mindre ønsker Den Højeste ikke, at vi skal udføre en pligt i forhold til størrelsen af de gaver, vi har. Måske ønsker Han, at vi kun afsætter en time om dagen til bøn, faster en måned om året, giver en fyrretyvendedel af vores indtjening som zakat og hvis vi har mulighed for det, udfører én gang i vores liv en hajj. Hvis en person finder disse krav for meget i forhold til de gaver, han har modtaget, så kan man sige "hvor er din retfærdighed?" På den anden side begrænser og formindsker Allah den Almægtige vores ansvar og pligter over for Ham ved at anerkende andre rettigheder ud over Hans egne og kræve, at vi opfylder dem. Han siger næsten "Hvis I udfører så meget tjeneste for Mig, vil Jeg være tilfreds med det." Han baserer tjeneste og tilbedelse på lethed. Desuden lover Han os evige himmelske belønninger, hvis vi opfylder vores forpligtelser over for Ham. Alt dette er en manifestation af Hans store barmhjertighed. Allahs Sendebud Vej Vore foretrædende følgesvende havde en dyb forståelse for betydningen af Allahs rettigheder. Mange af dem ønskede at tilbede Allah mere end de objektive forskrifter, som religionen pålagde enhver muslim. Der var endda nogle, der besluttede sig for at bede hele natten, faste uden afbrydelse og holde sig væk fra deres familier. Der var endda dem, der overvejede at følge unaturlige veje i denne henseende. Men det var ikke Profeten Muhammad (fred være med ham)s vej. For han (fred være med ham) involverede sig i at tilbede Allah på den fuldkomne måde og samtidig beskæftigede han sig med sin familie, lyttede til behovene hos de mennesker, der søgte hans hjælp, og tog sig af samfundets problemer. Han planlagde sin tid godt, organiserede sine opgaver på en fremragende måde og udførte alle sine opgaver fejlfrit og perfekt. Men vores fremtrædende følgesvende havde til en vis grad følgende tanke: "Allah har tilgivet Profeten Muhammads (fred være med ham) fortidige og fremtidige synder ifølge et vers i den ædle Koran. (Surah al-Fath, 48:2) Han er en profet, men vi er ikke som ham. Allah vil kræve regnskab af os for alt. Derfor bør vi trække os tilbage fra verden og leve et liv fyldt med tilbedelse." Alligevel var deres tanke imod Profeten Muhammads (fred være med ham) sunnah. Allahs Sendebud tilbød dem en levende religion med lethed i sjælen. Selvom de måske kunne klare den tunge tilbedelse, som de havde besluttet sig for at praktisere i dag, ville de måske ikke være i stand til at klare det, når de blev ældre. Faktisk fortalte Abdullah ibn Amr ibn As, en af Profeten Muhammads (fred være med ham) mest fromme ledsagere, at han kunne klare mere end Profeten Muhammads (fred være med ham) lettelser i forbindelse med valgfaste, men da han blev ældre, erkendte han og sagde: "Åh, hvis jeg bare havde fulgt Allahs Sendebuds råd til mig." (Bukhari, Fasten 54; Muslim, Fasten 182) Denne ledsager, der var blandt de mest fromme blandt Sahabah, oplevede vanskeligheder med at opretholde den samme grad af tilbedelse som tidligere, men ønskede ikke at opgive de påbegyndte ibadah. Selvom sandheden og den rette vej er sådan, bør man ikke vurdere Sahabahs situation som forkert. Det er ikke korrekt at tro, at de var vildfarne. Deres hensigt var at opnå Allahs behag og udfordre deres egne grænser i tilbedelsen, som er vejen til at opnå det. Deres stærke beslutsomhed og vilje var baseret på at opfylde Allahs rettigheder. På denne måde troede de, at de ikke ville blive adskilt fra Profeten Muhammad (fred være med ham) i det hinsides. Men de var ikke i stand til at opretholde den samme grad af mådehold som Profeten Muhammad (fred være med ham) anbefalede dem i denne sag. De omhandlede ordsprog i de pågældende hadith var som følger: "Din Herren har rettigheder over dig, din sjæl har rettigheder over dig, din krop har rettigheder over dig, din familie har rettigheder over dig... Giv enhver rettighedshaver hans rettighed." Denne sætning betyder følgende: En troende skal ikke kun undlade at forsømme de religiøse befalinger, men også respektere sjælens rettigheder og tage hensyn til sin families rettigheder. For en troende bør det være et vigtigt mål at ikke forsømme nogen af de rettigheder, der skal opfyldes, og under opfyldelsen af disse rettigheder bør en rettighed ikke være til hinder for en anden. Selv tilbedelse og tjeneste for Allahs sag bør ikke forhindre en person i at tage sig af sig selv, sin familie, sine forældre eller sine børns rettigheder. For eksempel kan tjeneste for Allahs sag aldrig være en undskyldning for at overtræde forældres rettigheder. Efter at Allah har pålagt os at tilbede Ham, har Han også befaling om at behandle vores forældre vel. (Surah Al-Isra, 17/23) Hvis nogen bruger tilbedelse eller tjeneste som en undskyldning for forsømmelse eller dovenskab og dermed overtræder rettighederne for deres forældre, ægtefælle eller børn, begår de en meget større forbrydelse. Vi skal være meget retfærdige og afbalancerede i denne henseende. Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), Allah’la olan güçlü münasebetine, sorumluluğunun ağırlığına, üzerine terettüp eden vazifelerin büyüklük, ciddiyet ve hassasiyetine rağmen ailesinin hakkını gözetme konusunda bize teferruat gelebilecek hususları dahi ihmal etmiyordu. Her gün ikindi namazı sonrası ezvâc-ı tâhirâtın yanına uğruyor, hâl ve hatırlarını soruyor, ihtiyaçlarını gideriyordu. Sadece şu örnek bile O’nun haklara riayette ne kadar hassas olduğunu gösterir: Vefat ettiği hastalığında, Aişe Validemiz’in yanında bulunmayı arzu etmişti. Muhtemelen o mübarek anamızın Allah’a açık ayrı bir yanı, ayrı bir hususiyeti vardı. Fakat Allah Resûlü, sağlığında, sırasıyla eşlerinin yanında kalıyor ve onların hukukunu ihlal etmiyordu. Birinin evinde bulunduğu sırada bu arzusunu sadece, “Yarın neredeyim?” sözüyle dile getirdi. Durumu anlayan mübarek analarımız da O’nun arzusunu yerine getirdiler. Bu nasıl bir hassasiyettir Allah aşkına! Oysaki mübarek eşleri dahi olsa kimsenin Peygamber’e karşı hak iddia etmesi söz konusu olamazdı. O’nun bütün ümmetinin her bir ferdinin üzerinde öyle büyük bir hakkı vardır ki hiçbirimizin o hakkı ödememiz mümkün değildir. O olmasaydı ne Ebu Bekir imanı bulurdu, ne Aişe Aişe olurdu ne de başkaları hidayete ererdi. Akif’in ifadesiyle: “Medyundur o masuma bütün bir beşeriyet” O (sallallahu aleyhi vesellem), evlatlarının hakkını, hatırını gözetmede de çok hassastır. Hz. Fatıma, Hz. Ali’nin de teşvikiyle Efendimiz’e gelir ve bir şeyler talep eder. Fakat Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), daha muhtaç durumda bulunan kimselerin varlığını dile getirerek onun bu talebini yerine getiremeyeceğini söyler. Fakat Efendimiz, Hz. Fatıma’nın üzülmüş olabileceğini bildiği için hemen arkasından evine gelir. Hazreti Fatıma ile Hazreti Ali uzanıyordur. Kalkmak isterler, mani olur. Onların yanına oturur, istedikleri dünyalıklardan daha hayırlı olduğunu söyleyerek onlara bazı zikirler, bazı dualar öğretir ve kızının gönlünü alır. (Ahmed b. Hanbel, Müsned 2/203) Görüldüğü üzere İnsanlığın İftihar Tablosu, ağır peygamberlik misyonunu bihakkın yerine getirmesinin yanı sıra zimmetine terettüp eden hiçbir hukukta da kusur etmemiştir. Rettigheder og Tidsplanlægning Hvis du er i stand til at planlægge din tid effektivt og undgå spild af tid, vil du have mulighed for at opfylde andre rettigheder udover tilbedelse af Allah og de tjenester, du skal udføre. Hvis du ønsker at give enhver rettighedshaver hans rettighed, er du nødt til at leve et meget disciplineret og planlagt liv. Du skal have en klar idé om, hvad du skal gøre på hvilken dag og hvilket tidspunkt, så ingen opgaver bliver forsømt. Du skal bruge din tid meget effektivt uden at spilde et enkelt sekund, så der er tid til andre opgaver. For eksempel, hvis du skal rådføre dig om et vigtigt emne, skal du ikke spilde din tid på tom snak. Du skal tænke grundigt over, hvad du vil sige, og endda tage noter om dine sager, uden at overlade dem til improvisation. Ellers vil ord føre til flere ord, historien vil strække sig, og en opgave, der burde have taget en halv time, vil tage timer. I så fald vil du ikke have tid til at læse en bog, deltage i meningsfulde samtaler eller bruge tid med din familie. Men hvis du bruger din tid effektivt, vil du både kunne læse din bog og nå din familie, uden at de går glip af dine smil. I virkeligheden er det meget vigtigt for familiemedlemmer at sidde ned og lave en social kontrakt, hvor de beslutter og aftaler, hvad de skal gøre på hvilket tidspunkt, og derefter følger disse beslutninger for familiens fred og lykke. Hvis der utilsigtet sker en overtrædelse af en rettighed, skal de være i stand til at stå til regnskab, undskylde over for hinanden og bede om tilgivelse. For eksempel, hvis du ikke kan komme hjem til den aftalte tid, skal du sætte dig over for din ægtefælle, forklare situationen og sige: "Vær venlig at tilgive mig for min fejl." På samme måde bør kvinder også undgå at forsømme deres ægtemænds rettigheder og opfylde deres egne forpligtelser. Selvom personen, hvis rettigheder du har krænket, er en person, der tjener dig ved din dør, hvis løn du betaler, og hvis måltider du serverer, ændrer det ikke det, du skal gøre, når der er sket en krænkelse af rettigheder. På samme måde skal du være i stand til at stå over for vedkommende, bede om tilgivelse og søge forsoning. Uanset om det er en kvinde, en mand, en tjener, et barn, din ægtefælle, din mor, din far osv., hvis du trøster dig selv med undskyldninger, vil du ende med at have alvorlige overtrædelser af rettigheder. Ved den store samling vil de ikke lytte til de historier, du fabrikerer, eller lytte til de undskyldninger, du kommer med. Alt bliver åbnet og afsløret der, og du vil føle dig flov og ydmyget i Guds nærvær, bøjet i ydmyghed. Indtil hver rettighedshaver har fået sin ret, vil du blive alvorligt skadet. Derfor lad os opfylde alle de rettigheder, der hviler på os, undgå at møde Allah med nogen uafklarede rettigheder og ikke narre os selv.
    Thin Line Stripe Pattern 1